Sök:

Sökresultat:

1272 Uppsatser om Tecken- och bildstöd - Sida 1 av 85

Tecken som stöd i förskolan ? hur ser kunskapen om Tecken Som Stöd ut hos förskollÀrare idag och hur anvÀnder de denna kunskap?

Syftet med detta arbete Àr att se vad förskollÀrare idag vet om Tecken Som Stöd och hur de anvÀnder sig av denna kunskap. Samtidigt vill vi visa Tecken Som Stöd som en arbetsmetod i integreringen en skola för alla. I litteraturen tar vi upp sprÄkutveckling och kommunikation ur ett sociokulturellt perspektiv. DÀrifrÄn gÄr vi vidare till vad Tecken Som Stöd Àr för nÄgot och meningen med att anvÀnda sig av det.Vi har intervjuat nio förskollÀrare i tre kommuner för att dÀr kunna se skillnader. Alla Àr positiva till att anvÀnda sig av Tecken Som Stöd i förskolan men mÄnga tycker att det lÀgger en extra arbetsbörda pÄ förskollÀrarna.

Tecken till tal : för hörande barns sprÄkutveckling

Syftet med vÄr uppsats Àr att undersöka fem förskollÀrares och fem förÀldrars erfarenheter, om tecken till tal och dess pÄverkan pÄ det hörande barnets sprÄkutveckling. VÄra frÄgestÀllningar Àr:- Hur anvÀnds tecken till tal enligt förskollÀrarna pÄ förskolan, i arbetet med barnen?- Hur anvÀnds tecken till tal av barnen i hemmet enligt förÀldrarna?- Vilken betydelse anser förskollÀrarna att tecken till tal har för barns sprÄkutveckling?- Vilken betydelse anser förÀldrar att tecken till tal har för barns sprÄkutveckling?För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna, har vi valt en kvalitativ metod. Eftersom vi ville utgÄ frÄn förskollÀrare och förÀldrars erfarenheter valde vi att intervjua dem.I bakgrunden tas det upp olika begrepp inom teckenkommunikation som anses viktiga att kÀnna till för vi-dare lÀsning i uppsatsen. I bakgrunden berörs den verbala sprÄkutvecklingen och sprÄkutveckling med hjÀlp av tecken till tal.

Tecken i förskolan : kan det vara ett hjÀlpmedel för barns sprÄkutveckling?

Kommunikation Àr en viktig del i förskolan bÄde för barnen och pedagogerna. Alla förmedlar nÄgonting Àven om det inte uttrycks verbalt. Ett icke verbalt kommunikationssÀtt kan vara att anvÀnda gester eller gestikulerande tecken. Att anvÀnda tecken börjar bli vanligare i förskolan verksamhet. Syftet med denna studie Àr att se vid vilka situationer arbetslaget vÀljer att anvÀnda gestikulerande tecken och varför samt om de ser att gestikulerande tecken gynnar barnens verbala sprÄkutveckling och pÄ vilket sÀtt.

"A defensive act" - Om kroppsliga tecken, performativitet och identitetsprocesser i Siri Hustvedts The Blindfold

Jag har i min uppsats analyserat romanen The Blindfold av Siri Hustvedt ur ett identitetsperspektiv med kroppen och dess olika tecken som utgÄngspunkt. Verkets centrala tema kretsar kring frÄgor om identitetens grundvalar och hur dessa kan förÀndras med kroppen och berÀttandet som verktyg. Jag visar i min uppsats att de medvetna och omedvetna signaler eller tecken kroppen ger ifrÄn sig fÄr betydelse för hur identiteten formas. Analysen innefattar teorier kring identitetsbildning- och processer, begreppet kroppsliga tecken samt Judith Butlers teorier kring performativitet och genusidentitet och Gérard Genettes modell för narratologisk analys..

Det Àr fint att peka : en kvalitativ studie utifrÄn fyra respondenters dagliga upplevelser av Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation i förskolan

Syftet med min undersökning Àr att ta reda pÄ i vilken utstrÀckning man pÄ nÄgra förskolor anvÀnder sig av tecken till barn i behov av Tecken som Alternativt och Kompletterande Kommunikation (TAKK). Jag belyser begrepp som kommunikation sprÄkutveckling och samspel.  Jag har en teoretiskutgÄngspunkt frÄn bÄde Piaget och hans kognitiva teori och Vygotskij och den sociala interaktionismen. Jag beskriver bland annat skillnaderna mellan tecken som alternativ och kompletterande kommunikation och det Svenska teckensprÄket. Jag intervjuade fyra personer verksamma inom förskolan. De jobbar alla pÄ avdelningar dÀr man anvÀnder sig av tecken för att förstÀrka det talade sprÄket.Resultatet av min studie visar att alla respondenter försöker teckna med barnen i alla situationer under dagen.

I rÀttvisans namn var det en dag i rÀttvisans tecken En semantisk undersökning av i_N.gen_namn/tecken

Specialarbete, 15 hp, SV1301Ämne: Svenska sprĂ„ketTermin: VT 2015Handledare: Rudolf Rydstedt.

Tecken som stöd - ett verktyg för barns kommunikation och sprÄkutveckling

Detta Àr en studie genomförd med syfte att ta reda pÄ hur personal i förskolan tÀnker kring, samt anvÀnder tecken som stöd som ett verktyg för att frÀmja barns kommunikation och sprÄkutveckling i den dagliga verksamheten. Studien Àr kvalitativ och metoden som anvÀnts för att samla in material Àr intervjuer med personal som arbetar i förskola. Resultatet har visat en medvetenhet hos personalen av betydelsen att anvÀnda tecken som stöd för att frÀmja barns kommunikation och sprÄkutveckling. Resultatet visar att trotts denna medvetenhet Àr arbetet begrÀnsat dÄ personalen kÀnner att de inte har tillrÀckligt med kunskap för att arbeta med tecken som stöd. Slutsatsen av studien visar att personal i förskolan anser att tecken som stöd Àr ett vÀrdefullt verktyg men att det behövs mer forskning kring dess betydelse för barns kommunikation och sprÄkutveckling för att kunna utveckla detta arbete i förskolans verksamhet. .

Förskolebyggnaden och dess utegÄrd : En kvalitativ studie av fem förskollÀrares och fyra arkitekters syn pÄ hur en bra förskolemiljö Àr konstruerad.

Syftet med vÄr uppsats Àr att undersöka fem förskollÀrares och fem förÀldrars erfarenheter, om tecken till tal och dess pÄverkan pÄ det hörande barnets sprÄkutveckling. VÄra frÄgestÀllningar Àr:- Hur anvÀnds tecken till tal enligt förskollÀrarna pÄ förskolan, i arbetet med barnen?- Hur anvÀnds tecken till tal av barnen i hemmet enligt förÀldrarna?- Vilken betydelse anser förskollÀrarna att tecken till tal har för barns sprÄkutveckling?- Vilken betydelse anser förÀldrar att tecken till tal har för barns sprÄkutveckling?För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna, har vi valt en kvalitativ metod. Eftersom vi ville utgÄ frÄn förskollÀrare och förÀldrars erfarenheter valde vi att intervjua dem.I bakgrunden tas det upp olika begrepp inom teckenkommunikation som anses viktiga att kÀnna till för vi-dare lÀsning i uppsatsen. I bakgrunden berörs den verbala sprÄkutvecklingen och sprÄkutveckling med hjÀlp av tecken till tal.

LÄnta fjÀdrar : en undersökning om den blÄ dunjackan som tecken

Undersökning utgÄr frÄn klÀder som kommunikativa element och lyfter fram en blÄ dunjacka frÄn FjÀllrÀven som ett exempel. PÄ vÀgen till en betydelse för detta tecken presenteras Àven tecknet fjortis, ett resultat av en teckenkedja. Tillsammans leder de vidare till ett visuellt teckens kontextberoende. I ett socialkonstruktionistiskt perspektiv utvecklas vi av och med varandra. MÀnniskan kommunicerar mening via tecken, betydelser konstrueras i den kontext tecknen finns.

Ondskans tecken? : karaktÀrsdesign ur ett semiologiskt och sociokulturellt perspektiv

Ondskans tecken Àr en uppsats som handlar om hur bildsprÄket anvÀnder sig av yttre tecken för att beskriva en mÀnniskas inre karaktÀr. Med fokus pÄ dikotomin mellan gott och ont undersöks och problematiseras karaktÀrsdesignen av tecknade figurer i den vÀsterlÀndska populÀrkulturen. Examensarbetet framhÄller Àven hur vÄrt gemensamma bildsprÄk reproduceras frÄn generation till generation och hur dessa förestÀllningar blir till en del av vÄr kulturella förförstÄelse. Uppsatsen belyser dessa frÄgor ur ett bildlÀrarperspektiv..

Ser anhöriga tecken pÄ gerotranscendens hos sin Äldrande förÀlder?

Det finns flera teorier om hur Àldre uppnÄr det goda Äldrandet med hög livstillfredsstÀllelse. Gerotranscendens Àr en av dessa. Syftet med denna studie var att undersöka om anhöriga ser tecken pÄ gerotranscendens hos sin Äldrande förÀlder och i sÄ fall vilka tecken de ser. Forskningsdesignen var kvalitativ och metoden var att spela in semistrukturerade intervjuer med tolv anhöriga till förÀldrar i Äldern 75 + utan demenssjukdom, boende pÄ ett servicehus i Stockholm. Tidigare forskning har beskrivit att vÄrdpersonal och Àldre individer uppfattat tecken pÄ gerotranscendens och alla anhöriga i denna studie beskrev flera tecken pÄ gerotranscendens.

Tecken som stöd vid barns sprÄkutveckling. : Fem förskollÀrares erfarenheter och strategier om tecken som stöd i förskolan.

Redan vid tidig Älder börjar mÀnniskan att bearbeta sprÄket och vi utvecklar det genom att anvÀnda alla vÄra sinnen samt i rika kommunikations vÀrldar. Syftet med studien Àr att belysa vad fem förskollÀrare har för erfarenheter och strategier om och hur tecken som stöd Àr ett hjÀlpmedel för barnets sprÄkutveckling. DÄ alla barn utvecklas i olika nivÄer, det vill sÀga att en del barn lÀr sig att tala tidigt i livet medan andra barn tar tid pÄ sig. DÀrför behövs olika hjÀlpmedel och Àven kunskaper hos de vuxna för att kunna möta alla barns olika men ÀndÄ unika behov. Som metod till denna studie har vi anvÀnt oss av en kvalitativ undersökning dÄ vi har intervjuat fem förskollÀrare med hjÀlp av ljudinspelning.

?TECKEN FÖR VEM?? En enkĂ€tstudie utförd pĂ„ tvĂ„ förskolor, i tvĂ„ kommuner, angĂ„ende förĂ€ldrars syn pĂ„ hur tecken som stöd anvĂ€nds i verksamheten.

Syfte och frÄgestÀllningar:Syftet med studien Àr att undersöka hur förÀldrar till 42 barn, pÄ tvÄ förskolor, i tvÄ kommuner, uppfattar verksamhetens anvÀndning av tecken som stöd i arbetet med barnens sprÄkutveckling.Följande frÄgestÀllningar Àr avsedda att precisera syftet:Hur uppfattar förÀldrarna verksamhetens anvÀndning av tecken som stöd?Hur uppfattar förÀldrarna att deras barn ger uttryck för att de Àr delaktiga i en verksamhet dÀr man anvÀnder tecken som stöd?MetodUtifrÄn syftet och vald undersökningsgrupp har valet fallit pÄ en datainsamlingsmetod, som gör det möjligt att arbeta utifrÄn en kvantitativ ansats, i form av enkÀter.ResultatResultatet visar att flertalet förÀldrar tycker om att pedagoger anvÀnder sig av tecken som stöd (TSS) i verksamheten. De tror att det Àr bra för sprÄkutvecklingen och de flesta tror ocksÄ att det Àr bra för alla barn. De ser dock inte att pedagogerna anvÀnder sig av TSS nÀr de lÀmnar och hÀmtar sitt barn pÄ förskolan och de flesta tror bara att pedagogerna anvÀnder sig av TSS vid vissa situationer. MÄnga mÀrker att barnen visar tecken hemma, men inte alla.

Barns anvÀndning av tecken i sin kommunikation och förÀldrars syn pÄ anvÀndning av TAKK i förskolan

TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) Àr en metod som anvÀnds speciellt till hörande barn med behov av stöd i sin kommunikation men TAKK anvÀnds Àven nu allt oftare pÄ förskolor för att det kan gynna alla barn Àven de utan behov av stöd. Barn fÄr bÄde höra det talade sprÄket samtidigt som de fÄr möjligheten att kÀnna orden med hjÀlp av sina hÀnder. TAKK lÀr barn att kunna kommunicera pÄ mer Àn ett sÀtt. Utbildning Àr viktigt för de personer som ska anvÀnda sig av TAKK för att pÄ bÀsta sÀtt kunna hjÀlpa barnen i deras sprÄkutveckling. Syftet med studien var att undersöka förÀldrars syn pÄ anvÀndningen av TAKK i förskolan samt ta reda pÄ om barnen anvÀnde sig av tecken i sin kommunikation med andra.

Post-stroke depression : Hur sjuksköterskor kan identifiera tidiga tecken pÄ depression hos patienter som överlevt stroke

Bakgrund: Stroke Àr en av de mest förekommande sjukdomarna i vÀstvÀrlden och innefattar en stor grupp patienter. Poststroke depression Àr den vanligaste komplikationen efter insjuknande i stroke och Àr underbehandlat och underdiagnostiserat. Syftet med studien var att undersöka hur sjuksköterskor kan identifiera tidiga tecken pÄ depression hos patienter som överlevt stroke. Metoden som vi anvÀnt Àr en litteraturstudie med artikelgranskning. Analysen vi anvÀnt oss av Àr en innehÄllsanalys baserad pÄ Graneheim och Lundmans (2003) beskrivning.

1 NĂ€sta sida ->